ثبت نام
یاد آوری کلمه عبور

لزوم کاربردی‌سازی پژوهش‌ها در شرکت

معاون برنامه ریزی شرکت آب منطقه ای تهران بر لزوم کاربردی سازی پژوهش‌ها در شرکت تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای تهران، "داود خطیب" در نشستی که به مناسبت هفته پژوهش در سالن کنفرانس شرکت با حضور جمعی از مدیران و کارشناسان و همچنین پژوهشگران برتر برگزار شد، با اعلام این مطلب تصریح کرد: پژوهش های انجام شده در شرکت باید اثربخش و کاربردی باشد و نتایج حاصل از آن به بهبود کسب و کار و سوق دادن شرکت به سمت اهداف مورد نظر یعنی خدمت به جامعه و در نهایت رفاه جامعه بیانجامد.

وی افزود: با تلاش همکاران شرکت به ویژه همکاران گروه تحقیقات، بر اساس ارزیابی شرکت مدیریت منابع آب ایران در سال 1401، شرکت آب منطقه ای تهران موفق به کسب رتبه دوم پژوهش برتر در پروژه "راهکارهای جلوگیری از ورود آبزیان مخازن سدها به تونل‌های انتقال آب و تست سیستم پایلوت برای گزینه نهایی" گردید.

خطیب با بیان اینکه پژوهش‌های انجام شده درشرکت علاوه بر مباحث و موضوعات آب، باید به بخش‌های دیگری همچون ارتقای فرهنگ سازمانی، اشتغال و کارآفرینی، شیوه های تامین مالی، منابع انسانی، رفتارهای اجتماعی و حوزه کسب و کار نیز توجه داشته باشد تصریح کرد: در سیاست های بخش کلان حوزه آب، حتما باید پژوهش های لازم انجام و نتایج حاصل از آن جهت بهره برداری اعلام شود.

معاون برنامه ریزی شرکت در پایان خاطرنشان کرد: با هم افزایی و همکاری بیشتر کارکنان شرکت می توانیم در جهت رفع مشکلات موجود گام های ارزشمندی برداشته و در این راه، انطباق اهداف شخصی و اهداف سازمانی باید مد نظر همگی اعضا قرار گیرد.

در ادامه جلسه، "آلاله قائمی" رییس گروه تحقیقات کاربردی شرکت ضمن بر شمردن جایگاه تحقیق و پژوهش در قوانین بالادستی، توضیحاتی در خصوص عملکرد تحقیقات ارائه نمود و عنوان کرد: نکته قابل توجه در پژوهش تغییر رویکرد پروژه‌های تحقیقاتی به شیوه تقاضامحور می‌باشد.

قائمی همچنین اظهار کرد: در سال‌های قبل از 1395 پروژه‌های تحقیقاتی عمدتاً از دانشگاه‌ها به شرکت ارائه می‌گردید که در سال‌های اخیر کلیه پروژه‌ها بر اساس نیازهای واحدهای مختلف شرکت تعریف و پس از تهیه RFP و فراخوان و ارزیابی پروپوزال‌های دریافتی، نسبت به انعقاد قرارداد با دانشگاه منتخب اقدام می‌گردد.

وی یادآورشد: کلیه مراحل عقد قراردادهای پژوهشی بر اساس قوانین موجود و نظامنامه تحقیقات صورت می‌گیرد که شامل ثبت در سامانه سمات، ساتع و مستندسازی طرح‌ها، تهیه بانک اطلاعاتی و درج طرح‌های پژوهشی شرکت در سامانه سیویلیکا می‌باشد.

قائمی در خصوص فعالیت های گروه تحقیقات کاربردی همچنین عنوان کرد: برگزاری منظم جلسات کمیته تحقیقات و نیز کمیته راهبری هر یک از طرح‌های پژوهشی، پیگیری عقد قرادادها، داوری طرح‌ها، برگزاری همایش‌های طرح‌های خاتمه یافته، ارتباط و برگزاری جلسات با اساتید دانشگاه جهت ارتباط صنعت و دانشگاه نیز از جمله فعالیت هایی بوده‌‌است که در سال جاری توسط این گروه انجام گردیده است.

وی با اشاره به حضور در نمایشگاه هفته پژوهش وزارت نیرو و تقدیر از شرکت آب منطقه ای تهران به عنوان شرکت برتر و نیز تقدیر از پروژه پژوهشی برتر کشور، افزود: در این نمایشگاه پروژه "راهکارهای جلوگیری از ورود آبزیان مخازن سدها به تونل‌های انتقال آب و تست سیستم پایلوت برای گزینه نهایی" ، به عنوان پروژه برگزیده پژوهشی بخش آب کشور انتخاب و لوح تقدیر و تندیس جشنواره از مقام وزیر نیرو به شرکت اهداء گردید.

رییس گروه تحقیقات کاربردی در ادامه گفت:  "ارائه نرم‌افزار نوین محاسبه مولفه­های بیلان منابع آب" و " آسیب‌شناسی نظام بهره‌برداری شبکه‌های سنتی برداشت آب آبیاری ازرودخانه‌ها و ارائه ساز و کارهای اصلاحی"، از طرح های منعقد شده در سال 1401 شرکت با دانشگاه تهران و دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس می باشد و 6 طرح دیگر برای سال 1401 در مرحله عقد قرارداد و نیز فراخوان قرار دارد.

وی به انعقاد تفاهم نامه انجام فرصت مطالعاتی اساتید در شرکت اشاره و تصریح کرد: در زمینه پایش و مدل سازی بارش، دبی و سیلاب رودخانه ها و مشاوره در زمینه طرح‌های مرتبط و تکمیل رفع چالش‌های اساسی طرح پژوهشی "تعیین سهم تغییر اقلیم و مداخلات مستقیم انسانی در کاهش آبدهی حوضه های آبریزرودخانه حبله‌ رود و تدوین برنامه اجرایی اقدامات بهینه مدیریتی (BMP)" تفاهم نامه هایی با دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه منابع طبیعی و علوم کشاورزی گرگان منعقد و در دست اجرا قرار گرفت.

قائمی درباره چالش‌های موجود در امر تحقیقات عنوان کرد: عدم تامین نیروی انسانی مناسب گروه تحقیقات با توجه به حجم وظایف محوله، بازنگری ساختار سازمانی و ایجاد فضای مناسب تحقیقات در دستگاه‌های اجرایی با توجه به حجم وظایف محوله، ایجاد ارتباط قوی میان محققان و مدیران در تصمیم‌سازی و تصمیم ‌گیری، عدم فانتزی‌نگری به امر تحقیقات به منظور افزایش اعتماد مدیران به دستاوردهای پژوهشی داخلی و عدم وجود سازوکارهای تشویقی مناسب برای اعضاء کمیته تحقیقات و اساتید در کمیته‌های راهبری از جمله این چالش‌ها است.

   گفتنی است در ادامه، دو طرح پژوهشی خاتمه‌یافته "راهکارهای جلوگیری از ورود آبزیان مخازن سدها به تونل‌های انتقال آب و تست سیستم پایلوت برای انتخاب گزینة برتر (مطالعة موردی سد لار)" توسط "کامران رضایی توابع"  از دانشگاه تهران و "تعیین سهم تغییر اقلیم و مداخلات مستقیم انسانی در کاهش آبدهی حوضه های آبریز رودخانه حبله‌رود" توسط "واحدبردی شیخ" از دانشگاه گرگان ارائه و در انتهای جلسه از پژوهشگران برتر با اهدای لوح، تقدیر به عمل آمد.

کد خبر: 6108
  تاریخ خبر : 20 اردیبهشت 1402
  آخرین به‌روزرسانی : 20 اردیبهشت 1402
 210

دسترسی سریع

اطلاع رسانی

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : تهران، بلوار کشاورز، خیابان حجاب
  • کدپستی : 1415615441
  • تلفن : 02181751
  • فاکس : 02188966555
  • پست الکترونیکی : info[at]thrw.ir

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 68
  • بیشترین بازدید همزمان : 728
  • بازدید امروز : 4,207
  • بازدید دیروز : 10,021
  • کل بازدید : 9,622,979
  • آخرین به روزرسانی : 29 شهریور 1402 11:00:51
  • شناسه IP شما : 18.190.219.65